Ilmeentekijän ajatuksia

08.11.2018

Asiakaslähtöisen markkinoinnin rakastaja

"Ekan kerran lipsautin tuon lauseen lennosta ja vahingossa. Ellei se olisi jäänyt muille mieleen, olisin unohtanut sen."

"Tämä on Räikee, mutta mahottoman miellyttävä mainostoimisto." 

Ekan kerran lipsautin tuollaisen lauseen lennosta ja vahingossa. Ellei se olisi jäänyt muille mieleen, olisin unohtanut sen. Se olisi ollut harmi. Tuossa on nimittäin aika napakka hissipuhe. Ja noin olen sittemmin esitellyt yrityksemme lukuisia kertoja. Tuohon ajatukseen sisältyy mukavaa ristiriitaa: räikeetä, mutta miellyttävää. 

Räikeen syntyyn on vaikuttanut merkittävästi pakottava halu tehdä asioita asiakkaiden kannalta paremmin. Moni on saanut mainostoimistoista ala-arvoista palvelua. Räikeen syntyjuurilla minulle tuli hullu into taistella huonoa asiakkaiden kohtelua vastaan. "Noin ei ikinä toimita minun mainostoimistossani", totesin monessa keskustelussa, kun yrittäjät kertoivat huonoja kokemuksiaan markkinoinnin maailmasta.

 

Eräs asiakas taisi valita meidät juuri siksi, että arvosti avointa anteeksipyyntöämme.

 

Räikee ei silti ole täydellinen mainostoimisto. Joskus meilläkin on mennyt asioita päin prinkkalaa ja on ollut tarpeen pahoitella ja pyytää asiakkaalta anteeksi. Eräs asiakas taisi valita meidät juuri siksi, että arvosti avointa anteeksipyyntöämme. Jouduin ilmoittamaan, että tarjoukseemme oli kiireessä päässyt lipsahtamaan aika iso virhe. Uskon niin, että jos on aidosti pahoillaan virheestä, se viestii asiakkaalle vilpitöntä halua palvella ja kehittyä paremmaksi.

Aluksi palava into asiakaslähtöiseen markkinointiin keskittyi enimmäkseen Räikeen omaan kehittymiseen. Sittemmin painopiste on siirtynyt asiakkaiden auttamiseen siinä, että he pystyisivät palvelemaan omia asiakkaitaan entistä paremmin. Ja Räikeen tavoin erottumaan kilpailijoistaan lämpimällä otteella ja tunnollisella palvelulla.

 

Onnistumiset mitataan asiakkaiden asiakkaissa.

 

Todelliset Räikeen onnistumiset mitataankin siellä – asiakkaiden asiakkaissa. Nostamme esiin asiakastarinoita, jotka antavat tietoa siitä, miten asiakkaita on kohdeltu. Samalla ne markkinoivat yritystä ikivanhan ja aina toimivan suosittelun keinoin eteenpäin. Pyrimme auttamaan asiakasta myös puhumaan oikealla tavalla omalle kohderyhmälleen. Se on markkinoinnin perusasia, joka hukkuu valitettavan usein ammattislangin ja oman erinomaisen tuotteen taakse piiloon. Jos haluat myydä, sinun on pakko pyrkiä myymään ihmisille, sillä toistaiseksi ostopäätöksiä tekevät aivan tavalliset ihmiset.

Tämän tekstin tarkoitus oli kertoa pikaisesti jotakin syvällistä Räikeen toiminnasta, että saisin blogin mukavasti alkuun. Seuraavissa teksteissä haluan purkaa tätä paljon pienemmiksi palasiksi ja kertoa teille tarkemmin, miten asiakkaita rakastetaan.

 

Juho

 

Ps. Seuraavissa teksteissä käsittelen sitä, mikä ihme nettisivuissa maksaa ja miksi strategia on inhottava ja maailman tylsin sana.

Ota yhteyttä!

    

Etusivu | Palvelut | Referenssit | Yhteystiedot

 

   LuotettavaKumppaniyritys