Ilmeentekijän ajatuksia

16.11.2019

Brändi syntyy ihan tavallisessa arjessa 

Markkinointi on sitä, että kuntosalin pukuhuoneeseen tullessani siivooja melkein ajaa lattianpesukoneella ylitseni.

Kirjoittelin vuosia sitten markkinointiaiheista blogia, jonka olen sulkenut aikapäiviä sitten. Eräässä tekstissäni oli asiaa ihan tavallisesta arkiaamusta, jonka kuka tahansa voisi kokea missä tahansa. Teksti perustui tositapahtumiin erään nimeltä mainitsemattoman kaupungin nimeltä mainitsemattomalla kuntosalilla. Ja kas, näin tarina alkoi:

 

Markkinointi on sitä, että pääsen kuntosalille melkein milloin haluan, vaikkapa jo ennen töiden alkua klo 6. Markkinointia on sekin, että lähden sieltä suihkun jälkeen -30 asteen pakkaseen, eikä kuntosalin pukuhuoneessa ole hiustenkuivainta. 

Markkinointi on sitä, että arkiaamun aikaiselle treenaajalle on kuntosalilla tarjolla todella edulliset hinnat. Mutta markkinointia sekin, että halutessani kuntosalin jälkeen uimahallin puolelle rentoutumaan, minun on maksettava siitä erikseen.

Markkinointi on sitä, että kuntosalin pukuhuoneeseen tullessani siivooja melkein ajaa lattianpesukoneella ylitseni. Markkinointia olisi sekin, että hän varoittaisi minua pyytäen ystävällisesti väistämään konetta. Ja ehkä väistettyäni kiittäisi kauniisti.

Markkinointia on se, että eräs kuntosalin laitteista on viikkokausia rikki, eikä laitteen kylkeen ole jätetty asiasta viestiä. Markkinointia olisi sekin, jos laitteen kyljessä olisi lappu: "Pahoittelemme, että laitteessa on vikaa. Korjaamme sen mahdollisimman pian!" Tässä tapauksessa minun ei tarvitsisi aina uudelleen kokeilla, onko laite korjattu.

 

Kehitän työkseni eri tavoin asiakasyritystemme markkinointia. Usein siihen liittyy konkreettisia markkinointikeinoja, kuten esimerkiksi nettisivujen tai esitemateriaalin toteutusta. Aina silloin tällöin koen tarpeelliseksi muistuttaa asiakkaitamme, että markkinoinnin toimenpiteet ja mainonta ovat brändin kokonaisuudessa vain jäävuoren huippu. Silti tässä on itsellänikin vielä paljon opittavaa.

 

Asiakaskokemus ratkaisee

Todellinen markkinoinnin perusta on asiakaskokemuksessa. Siinä, millaisen arvostuksen asiakas saa ja miten hän kertoo siitä eteenpäin. Ja se ulottuu aivan kaikkeen toimintaan. Esimerkiksi siihen, miten siistijä kohtaa asiakkaan, kuljetusyritys hoitaa toimitukset tai miten puhelimeen vastataan.

Syvimmillään markkinointi on sitä, mitä naapurini kertoo minulle teidän yrityksestänne. Asiakaskokemus mitataan tavallisessa arjessa. Ja kokemus jaetaan Prisman ovella, postilaatikolla, Facebookissa ja kahvipöydissä. Niinpä brändi on sitä, mitä ihmiset kertovat sen olevan. Näin syntyy tarina asiakaskokemuksesta, joskus tietoisesti rakennettu brändi, mutta usein täysin tiedostamatta syntynyt, monen yhteensattuman summa.

 

Juho Lehtola

 

Kolumni Uusi Pieksämäki -lehdessä 02/2019

Ota yhteyttä!

    

Etusivu | Palvelut | Referenssit | Yhteystiedot | Tietosuojaseloste

 

   LuotettavaKumppaniyritys