Me Räikeellä olemme suunnitelleet ja tehneet jo yli 150 sivustoa. Hinnoittelusta on siis muodostunut jonkinlainen käsitys. Käydäänpä läpi millä tavoin on nykyaikana tapana tehdä nettisivut:
- ”Teen ite”: halpa ja voi olla että toimii.
Tästä ei sen enempää. Jokainen lienee kuullut erinäisistä sivunrakentajista, joita voi itse käyttää ja joilla voi tehdä kötöstää semmoiset nettisivut kuin haluaa. - Mainostoimisto tm. toimija tekee nettisivurakentajalla: kustannustehokas välimallin ratkaisu, joka ottaa huomioon kaiken tarvittavan.
Kyllä, mekin Räikeellä käytämme nettisivurakentajia (pääasiassa WordPress-alustaa ja Divi-teemaa), joita on helppo käyttää ja joilla saa rakennettua kustannustehokkaasti nettisivut. Mutta verrattuna itse tekemiseen, meillä tietysti mietitään ostopolut ja palveluvaltatiet ym. hienostuneet ratkaisut. Tämän lisäksi graafikko tekee leiskat, niinkuin asiaan kuuluu, tai ainakin pitäisi kuulua, kun ostetaan toimistolta. Lisäksi varmistetaan hakukoneoptimointi ja sivuston nopeus ym.. Näin sivusto saadaan näppärästi rakenneltua ilman suurempaa häslinkiä. Ilman suurempaa häslinkiä onnistuu sivuston jatkokehityskin: pienet muutokset ja blogikirjoitukset ym. voit tehdä vaikka itse (meillä kuuluu käyttöopastus sivuston hintaan) ja perinteisesti raskaaksi koetut isommat muutokset kuten ländärit ja uudet leiskat on kustannustehokasta teettää toimijalla joka tuntee alustan. Useimmat meiltä tilatut muutokset on ammattilaiselle minuuttihommia. - Mainostoimisto tm. toimija tekee räätälöidyllä koodilla: taatusti hyvä ostettuna oikealta toimijalta, mutta kallis, ja raskas jatkokehittää.
Jos on pätäkkää eikä riittävän hyvä riitä, vaan pitää saada paras, kannattaa ehdottomasti kääntyä (luotettavan) toimiston puoleen joka tekee räätälöidyllä koodilla esim. WordPress-alustalle oman teeman ja varmistaa että kaikki bitit kääntyilee niinkuin jo muinaiset foinikialaiset avoimen lähdekoodin periaatteita pähkäillessään kirjoittivat. Tässä kuitenkin sudenkuoppina ovat toimittajan valinta (kaikilla hinta ei takaa laatua) ja kallis hintalappu myös jatkokehityksessä, johon aina tarvitaan koodaria ja graafikkoa ja sisällöntuottajaa ja soppatykkiä.

Edellä mainitut tekotavat huomioon ottaen palatkaamme kysymykseen: mistä se hinta sitten muodostuu? Kyse ei ole pelkästään työtunneista vaan arvosta, jonka verkkosivuprojekti tuo yrityksellesi. Tee itse, niin tulee kaikista halvimmaksi (paitsi, kun joudut käyttämään paljon aikaa opettelemiseen.) Tai teetä nettisivurakentajilla riittävän hyvää ammattilaisten toimesta, jotka ottavat huomioon asiat, joilla on oikeasti merkitystä: verkkosivut on asiakkaan myyntityökalu, joista loppukäyttäjän pitää saada tietoa ja hyötyä. Jos taas haluat huippuunsa viritetyn turboahdetun sivuston, tai verkkoalustan, ei nyrkkipaja riitä vaan on käännyttävä superspesialistin puoleen. Kultainen keskitie löytyy Räikeestä.
Tätä tekstiä ei kirjoittanut tekoäly #SuolsinIhanIte
Kuvat on teetetty tekoälyllä