Hoivakehityksen brändi rakennettiin tilanteessa, jossa asiakas oli viemässä vanhaa yhdistysmuotoista toimintaa uuteen osakeyhtiöön. Perustettavalle yhtiölle haluttiin brändi, joka luo uutta ilmettä, mutta kunnioittaa perinteitä ja viestii oikeita arvoja.
Tässä esittelyssä Juho kertoo, miten kokonaisuus syntyi.
Aikaa ja huolenpitoa
”Keskustelin asiakkaan kanssa uudesta brändistä useammassa palaverissa. Suunnitteluvaiheessa huomasin, että muistiinpanoissani esiintyivät useita kertoja sanat ”aikaa” ja ”huolenpitoa”. Asiakas oli kertonut, miten heille on tärkeää antaa aikaa asiakkailleen ja tarjota aitoa huolenpitoa.
Noista tärkeistä sanoista syntyi Hoivakehitykselle arvojen mukainen slogan melkein vahingossa. Brändin värit löytyivät muuten vielä hassummin, myöhemmin niistä tarinaa.”


Kaksi sydäntä
”Hoivakehityksen toiminta oli aiemmin keskittynyt kokonaan asumisyksikköön, joka on nykyisinkin yrityksen ydinpalvelua. Aloittavan yhtiön johdolla oli mielessään toiminnan laajentaminen myös yksikön ulkopuolelle, koteihin. Myös uudet toimipisteet nähtiin mahdollisina.
Halusin kuvata logossa jollakin tavalla vanhaa ja uutta Hoivakehitystä päällekkäin. Syntyi sydän-symboli, jossa toiminnan perinteikäs ydin, asumispalvelut, muodostaa pienemmän sydämen, ja uudet palvelut sen ympärille laajemman sydämen.”
Sopivan värisiä nonparelleja
”Muistan työpäivän, jolloin toimistolla uppouduin logon suunnitteluun. Idea oli valmis, mutta värejä vielä etsin. Selasin satoja logoja ja valokuvia löytääkseni inspiraatiota.
Tulin töistä kotiin, ja kotona tuoksuivat vasta leivotut mokkapalat. Keittiössä huomasin, miten kivat sävyt nonparelleissa oli mokkapalojen päällä! Nappasin mokkapaloista kuvan ja myöhemmin kuvasta värit talteen. Ruskean kuorrutuksen päällä oli kahta sävyä, jotka mielestäni istuivat Hoivakehityksen ilmeeseen.
Oli hienoa, kun Hoivakehitys halusi järjestää brändin julkaisutilaisuuden henkilöstölle. Tilaisuudessa oli tarjoiluakin, mokkapaloja oikeanvärisillä nonparelleilla tietenkin.”

Yhtenäinen ilme opitaan tuntemaan
”Hoivakehitys on alusta saakka pitänyt brändi-ilmeestään kiinni. Tunnistettavalla, yhtenäisellä ilmeellä on luotu esimerkiksi ikkuna- ja autoteippauksia, printtimateriaalia, työvaatteita ja henkilökortteja.
Ilmettä suunnitellessa toiveeni oli, että logon sydän-symboli opittaisi tuntemaan. Uskon, että näin on tapahtunutkin ja monet tunnistavat Hoivakehityksen ajattoman brändin katukuvasta jo pelkästä symbolista.”
Asiakaspalautetta
Hoivakehityksen toimitusjohtaja Mika Lemettinen kertoo päätyneensä Räikeen asiakkaaksi monen asian summana. Paikkakuntarakkauden ohella markkinointikumppanin valintaan vaikutti lopulta eniten se miten Räikeellä kohdellaan asiakasta. ”Kyllä heidän toiminnassaan korostuu kokonaisvaltainen asiakaslähtöisyys ja asiakkaan aito kuunteleminen”, Lemettinen tuumaa.
Mika tietää mistä puhuu, sillä Räikeen kanssa on toteutettu jo useampi yhteinen projekti aina brändin kehittämisestä pienten painotuotteiden valmistamiseen saakka. ”Yhteistyö Räikeen kanssa on kokonaisuudessaan ollut mutkatonta ja vaivatonta. Heidän positiivisuutensa on tarttuvaa”, Mika kuvailee.