Suunnittelijan suusta: Nettisivut

Selkeä, informatiivinen, kaunis. Tällä reseptillä tehdään mielestämme toimivat ja houkuttelevat nettisivut. Ja nimenomaan tässä järjestyksessä.

SELKEÄ:

Sivuston tulee ennen kaikkea olla selkeä. Sitä täytyy olla mukava ja helppo käyttää ja sen tulee olla käytettävissä myös laajalla kirjolla erilaisia laitteita ja vempeleitä. Jopa jääkaapilla erinäisistä saavutettavuusteknologioista puhumattakaan.

INFORMATIIVINEN:

Sivustolta tulee löytyä selaajan tarvitsema tieto ketterästi. Mutta mieluiten pienillä täkyillä niin, että selaaja kiinnostuisi kurkkaamaan muutakin sisältöä. Ja houkuttuisi konseptista; jalkautuisi asiakkaaksi sivustolta.

KAUNIS:

Sivuston kauneutta ei tule unohtaa. Kauneus on katsojan silmässä ja katsoja on meille usein asiakas, joten pyrimme asettautumaan tämän näkökulmaan. Koska tietyn tyyppisellä toteutuksella houkutellaan tietyn tyyppisiä asiakkaita. Ja kuka muu parempi asiakkaan asiakkaan tietämään kuin asiakas itse? Häh?

Palataanpa aasinsiltana selkeyteen, koska monesti selkeys ja kauneus kulkee käsi kädessä: esimerkiksi fontit (mikäli pystymme brändi-ilmeeseen vaikuttamaan) pyrimme pitämään selkeinä ja helppolukuisina, mutta kuitenkin sisältämään joitain brändiin asettuvia yksityiskohtia.

PROBLEEMA:

Monesti näemme sivustoja jotka eivät onnistu ainakaan yhdessä edellä mainituista ja aika monesti useammassa kuin yhdessä; on huippumoderneja sivustoja, jotka näyttävät erikoiselta ja päräyttävältä, mutta jotka ovat kömpelöitä käyttää ja informatiivisuus jää puutteelliseksi. On karuja toteutuksia, joissa on informaatiota ja selkeyttä vähän liiaksikin, mutta kauneutta ei sitten tippaakaan. On selkeitä ja kauniita sivustoja, joissa informaatio on unohdettu romukoppaan.

Totta kai säännöt on tehty rikottaviksi ja hyvän maun puitteissa rikomme joitain näistä ”säännöistä”, mikäli tarve – tai taide – sitä vaatii. Toisaalta me, ja asiakkaamme, olemme vain ihmisiä, emmekä kaikkia visioita pysty viemään maaliin asti täydellisesti. Se on osa inhimillisyyttä, joka tekijän täytyy hyväksyä. Nettisivutkin on, loppupeleissä, ihmistä varten.

PSSST! Tässä pari esimerkkiä meidän tekemistä nettisivuista

Kapu Karvo
graafinen suunnittelu, nettisivut ja verkko­kaupat, valo­kuvaus ja video­tuotanto // kapu@raikee.fi, 040 620 4310

Blogi

Logon suunnittelu

Logon suunnittelu

Luomme tarinoita kertovia, mieleenpainuvia logoja, jotka auttavat yritystäsi erottumaan.

Kasvu-uralla

Kasvu-uralla

Vuoden 2022 alusta aloitimme Räikee Oy:ssä uuden, vahvan kehittämisen aikakauden. Kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi oli rakennettava uusi myyntistrategia ja laadittava kasvun tueksi sopivat talouden tavoitteet ja mittarit.

Onko yrityksesi kotisivuilla päivittämisen tarvetta?

Onko yrityksesi kotisivuilla päivittämisen tarvetta?

Yrityksen nettisivut vaativat säännöllistä sisältöjen päivittämistä, koska yrityksen toimintakin yleensä uudistuu, muttuu ja kasvaa. Olemme huomanneet, että monessa yrityksessä pohditaan, saataisiko nykyiset nettisivut kuntoon pienellä päivityksellä vai tarvitaanko kokonaan uusi sivusto.

Verkkopalvelujen saavutettavuus

Verkkopalvelujen saavutettavuus

Verkko­palvelun saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkko­palvelua voidaan käyttää mahdollisimman monella erilaisella pääte­laitteella ja verkko­selaimella, sekä tarvittaessa myös apu­välineiden avulla.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa verkkosivujen toteutusta. Hakukoneoptimointia voi myös jatkuvasti kehittää ja parantaa olemassa oleville nettisivuille.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media

Toimiva, yrityksen itsensä näköinen ja aktiivinen some tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle nopeasti ja helposti tietoa palveluista/tuotteista ja tekee yrityksestä asiaakkaan näkökulmasta helpommin lähestyttävän.

Digikampanjat

Digikampanjat

Edelleen monissa yrityksissä elää harha, että markkinointi on hoidettu, kun nettisivut tai verkkokauppa on pystyssä. Käytännössä asia ei ole näin – eihän kivijalkakauppaankaan löydä kukaan ilman aktiivista markkinointia.

Rekry somessa? – Kyllä!

Rekry somessa? – Kyllä!

Olen auttanut yrityksiä löytämään somen avulla työntekijöitä aina hitsaajista rakennusapumiehiin, asentajiin, kuljettajiin ja tuotantojohtajiin. Todella monen onnistuneen rekryn kokemuksella uskallan luvata, että kannattaa kokeilla. Mutta miten?

Räikee polku on jatkuvan markkinoinnin tehopalvelu

Räikee polku on jatkuvan markkinoinnin tehopalvelu

Räikee polku on palvelumalli, jossa markkinoinnista tehdään vahvasti tuloslähtöistä. Polku rakentuu kolmelle seurantajaksolle: Kuukausittain (toimenpiteet ja raportointi) 3 kk jaksoissa (laajempi kampanjaraportointi, markkinoinnin kehittäminen ja...

Brändikirja ohjaa markkinointia

Brändikirja ohjaa markkinointia

Brändi on sitä, mitä yrityksestä näkyy – ja toivotaan näkyvän – ulospäin. Se ei ole kuitenkaan vain visuaalista ilmettä, vaan brändityössä ollaan mitä suuremmissa määrin sen äärellä, miksi yritys on olemassa ja miten se pyrkii muuttamaan maailmaa.

Työnantajamielikuvan kehittäminen on brändityötä

Työnantajamielikuvan kehittäminen on brändityötä

Positiivinen ja kiinnostava mielikuva yrityksestä työnantajana on tärkeä osa brändiä. Monilla aloilla onnistunut työnantajamielikuva on yksi tärkeimmistä asioista markkinoinnissa, jopa yrityksen elinehto.

$
#