Markkinointipäällikkö pitää markkinoinnin kokonaisuuden hyppysissä
“Mikä helpotus, kun joku ottaa markkinnoinnista vastuun”
Näin huokasi helpottuneena eräs toimitusjohtaja, kun hänelle avautui mitä sopimus Räikeen kanssa oikeasti tarkoittaa. Toimitusjohtajan työpöytä ja samalla hartiat kevenivät huomattavasti.
Räikee toimii yhä useammalle kasvuyritykselle markkinointipäällikkönä. Rakensimme vuosia toimintaamme siihen suuntaan, että voimme luoda asiakkaidemme kanssa vahvoja, kokonaisvaltaisia markkinointikumppanuuksia. Se merkitseee meille enemmän kuin tiettyjä markkinoinnin toimenpiteitä ja toisaalta myös enemmän kuin vain strategista suunnittelua. Onnistunut markkinointi muodostuu kaikkien osa-alueiden yhtenäisestä kokonaisuudesta, joka on johdettu hyvin.
Räikee markkinointipäällikkönä
Mistä ulkoistettu markkinointipäällikkö ottaa vastuun?
Markkinointipäällikön tärkeimpitä tehtäviä ovat:
1) Markkinointistrategia ja -suunnitelma
Meille nämä eivät ole vain hienoja sanoja brändistä, vaan aidosti käytännöllisiä työkaluja, jotka auttavat toteuttamaan tavoitteellista markkinointia.
2) Markkinoinnin johtaminen
Markkinointipäällikkö johtaa markkinoinnin kokonaisuutta huolehtien, että kaikki asiakkaan markkinointiin vaikuttavat tahot soittavat samaa säveltä. Markkinointipäällikkö johtaa myös mahdollisia muita yhteistyökumppaneita, jotka tekevät jotakin osa-aluetta asiakkaan markkinoinnista.
3) Markkinointikalenteri
Markkinointipäällikkö vastaa markkinointikalenterista ja aikataulutuksista. Markkinointikalenteri voi olla vuosikello tai esimerkiksi kuukausittain tai viikoittain etenevä kalenteri, jossa on kaikki asiakkaan markkinoinnin toimenpiteet, yleensä kuukausiksi eteenpäin valmiiksi aikataulutettuna.
4) Kampanjat
Keskeinen osa nykyaikaista markkinointia ovat digimarkkinointikampanjat. Markkinointipäällikkö ideoi, suunnittelee ja johtaa kampanjoiden toteutusta, sekä raportoi niistä asiakkaalle. Markkinointipäällikkö myös analysoi raportteja ja pyrkii kehittämään markkinointia tulosten mukaan.
5) Yhteistyö myynnin kanssa
Markkinointia ja myyntiä ei voi erottaa toisistaan. Siksi toimimme mielellämme tiiviissä yhteistyössä asiakasyrityksen myynnin kanssa, että olemme jatkuvasti kartalla siitä, miten kauppa käy. Joskus markkinoinnin painopiste on myynnin sijaan työvoiman hankinassa. Silloin teemme yhteistyötä rekrytoinnista vastaavien kanssa, jotta saamme ensikäden tietoa siitä, miten rekrymarkkinoinnissa on onnistuttu.
6) Mediayhteydet
Markkinointipäällikkö vastaa myös asiakasyrityksemme mediasuhteista. Markkinointipäällikkö voi laatia lehdistötiedotteita ja suunnitella asiakasyrityksen näkymistä mediassa. Markkinointipäällikkö voi myös vastata mainostilan hankkimisesta.
Olisiko Räikee sinun markkinointipäällikkösi?
Ehkä huomasit, että markkinnointipäällikön rooli ei ole ihan pikku juttu. Haluamme tehdä siitä asiakkaalle kuitenkin mahdollisimman helppoa. Huoli pois – me hoidamme homman.
Auttaisimme mielellämme. Ota yhteyttä!
