”Puhu äänellä, jonka kuulen
Sanoilla, jotka ymmärrän
Runoilla, jotka käsitän
Sinuun tarvii tekstityksen
Salaisuuksien selittäjän
Kertojan kaikkitietävän
Puhu äänellä, jonka kuulen”
Aki Tykin sanat kertovat parisuhteen viestintäongelmista, mutta yhtä hyvin ne voisivat kertoa asiakkaan hämmennyksestä hänen kuunnellessaan asiantuntijan ammattisanastoa vilisevää myyntipuhetta.
Selkeä ja ymmärrettävä kieli lisää luottamusta
Asiakas on harvoin asiantuntija sen palvelun tai tuotteen suhteen, mitä hän on ostamassa. Puhumalla asiasta kansantajuisesti myyjä rakentaa luottamusta ja vähentää asiakkaan epävarmuuden tunnetta, mikä johtaa todennäköisemmin ostopäätökseen.
Turhan ammattisanaston viljelyä voi suitsia tiedostamalla asian ja pitämällä mielessä, että myynti- ja markkinointipuheen tehtävä on saada haluttu viesti menemään perille.
Sisällöntuottaja – tulkki asiantuntijan ja asiakkaan välillä
Kun yrityksen sisällöntuotantoa tekee markkinointitoimiston sisällöntuottaja, ongelma vaikeatajuisen ammattisanaston käytöstä ratkeaa itsestään. Sisällöntuottaja on oman alansa asiantuntija, mutta ei omien asiakkaidensa palvelujen tai tuotteiden asiantuntija. Tämä tekee sisällöntuottajasta loistavan tulkin asiantuntijan ja asiakkaan väliin, sillä maallikon näkökulmasta asiaa tarkasteleva sisällöntuottaja puhuu asiakkaan kanssa samaa kieltä – sillä äänellä, jonka asiakas kuulee.
Kurkkaa lista somekanavista, joihin Räikee auttaa tuottamaan sisältöä ja mainontaa.