SELKEÄ:
Sivuston tulee ennen kaikkea olla selkeä. Sitä täytyy olla mukava ja helppo käyttää ja sen tulee olla käytettävissä myös laajalla kirjolla erilaisia laitteita ja vempeleitä. Jopa jääkaapilla erinäisistä saavutettavuusteknologioista puhumattakaan.
INFORMATIIVINEN:
Sivustolta tulee löytyä selaajan tarvitsema tieto ketterästi. Mutta mieluiten pienillä täkyillä niin, että selaaja kiinnostuisi kurkkaamaan muutakin sisältöä. Ja houkuttuisi konseptista; jalkautuisi asiakkaaksi sivustolta.
KAUNIS:
Sivuston kauneutta ei tule unohtaa. Kauneus on katsojan silmässä ja katsoja on meille usein asiakas, joten pyrimme asettautumaan tämän näkökulmaan. Koska tietyn tyyppisellä toteutuksella houkutellaan tietyn tyyppisiä asiakkaita. Ja kuka muu parempi asiakkaan asiakkaan tietämään kuin asiakas itse? Häh?
Palataanpa aasinsiltana selkeyteen, koska monesti selkeys ja kauneus kulkee käsi kädessä: esimerkiksi fontit (mikäli pystymme brändi-ilmeeseen vaikuttamaan) pyrimme pitämään selkeinä ja helppolukuisina, mutta kuitenkin sisältämään joitain brändiin asettuvia yksityiskohtia.
PROBLEEMA:
Monesti näemme sivustoja jotka eivät onnistu ainakaan yhdessä edellä mainituista ja aika monesti useammassa kuin yhdessä; on huippumoderneja sivustoja, jotka näyttävät erikoiselta ja päräyttävältä, mutta jotka ovat kömpelöitä käyttää ja informatiivisuus jää puutteelliseksi. On karuja toteutuksia, joissa on informaatiota ja selkeyttä vähän liiaksikin, mutta kauneutta ei sitten tippaakaan. On selkeitä ja kauniita sivustoja, joissa informaatio on unohdettu romukoppaan.
Totta kai säännöt on tehty rikottaviksi ja hyvän maun puitteissa rikomme joitain näistä ”säännöistä”, mikäli tarve – tai taide – sitä vaatii. Toisaalta me, ja asiakkaamme, olemme vain ihmisiä, emmekä kaikkia visioita pysty viemään maaliin asti täydellisesti. Se on osa inhimillisyyttä, joka tekijän täytyy hyväksyä. Nettisivutkin on, loppupeleissä, ihmistä varten.
PSSST! Tässä pari esimerkkiä meidän tekemistä nettisivuista