Brändi

Onnistunut brändi on yrityksille keskeinen menestystekijä. Se luo tunnettuutta ja kykyä erottua. Brändi on mm. sitä, mitä ihmiset ajattelevat yrityksestäsi. Miten siihen sitten voi vaikuttaa?

Onko brändinne kiinnostava?

Kyse on mielikuvien rakentamisesta ja viestinnästä. Millaisena yrityksesi brändi tunnetaan? Viestiikö se aidosti yrityksenne arvomaailmaa, osaamista ja ammattimaisuutta? Onko siinä asioita, jotka tekevät siitä erityisen kiinnostavan?

Näin brändin rakentaminen etenee:
  1. Taustatyö (kilpailija- ja markkina-analyysit)
  2. Työpajat ja brändistrategian laatiminen
  3. Graafinen suunnittelu (visuaalinen identiteetti)
  4. Valmis brändikirja!

Autamme rakentamaan brändiä, joka huomataan. Brändiprojektin tuotos on brändikirja, joka sisältää brändin strategiset valinnat, yrityksen visuaalisen identiteetin ja ohjeita viestintään. Yleensä projektin alkuvaiheeseen kuuluvat myös erilaiset analyysit ja brändistrategiatyöpajat.

Näin brändin rakentaminen etenee:
  1. Taustatyö (kilpailija- ja markkina-analyysit)
  2. Työpajat ja brändistrategian laatiminen
  3. Graafinen suunnittelu (visuaalinen identiteetti)
  4. Valmis brändikirja!

Mikä brändissä on tärkeää?

Mielestämme ainakin nämä:

1. Selkeä ydinviesti

Brändin ydin on selkeä viesti siitä, mikä yrityksesi olemassaolon tarkoitus on ja mitä arvoja se edustaa. Tämä viesti tulisi olla helposti ymmärrettävissä niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Kun ydinviesti on vahva ja yhtenäinen, kaikki brändin ympärille rakennettava markkinointimateriaali on helppo sovittaa sen mukaiseksi. Usein ydinviestejä on tarpeen rakentaa selkiyttää kohderyhmittäin – esimerkiksi, miten puhutaan tietylle asiakaskohderyhmälle, yhteistyökumppaneille tai henkilöstölle.

2. Tunnistettava visuaalinen identiteetti

Visuaalinen ilme on usein ensimmäinen asia, jonka ihmiset yrityksestäsi näkevät. Hyvin suunniteltu logo, väripaletti ja typografia tekevät brändistäsi tunnistettavan. Yhtenäinen visuaalinen ilme luo luottamusta ja tekee yrityksestäsi mieleenpainuvan. Muista, että visuaalisuus ei ole vain ulkoista kauneutta, vaan sen täytyy olla linjassa ydinviestin kanssa.

Joskus erehdytään ajattelemaan, että brändi on suunniteltu, kun suunnitellaan logo. Näin ei kuitenkaan ole. Yrityksen visuaalinen identiteetti tarvitsee taustalleen brändistrategian määrittelyn.

3. Kohderyhmien tunnistaminen

Jokainen menestyvä brändi tuntee asiakkaansa. Ennen kuin brändiä lähdetään rakentamaan, on tärkeää ymmärtää, mitkä yrityksesi kohderyhmiä ovat. Mitä tarpeita ja ongelmia asiakkaillasi on, ja kuinka sinun tuotteesi tai palvelusi ratkaisee niitä? Kun brändi osuu suoraan kohderyhmän tunteisiin ja tarpeisiin, siitä tulee merkityksellinen.

4. Asiakaskokemus

Jokainen kohtaamispiste asiakkaan kanssa – olipa kyse verkkosivujen käytettävyydestä, asiakaspalvelusta tai toimitusprosessista – on osa brändiä. Yhtenäinen ja positiivinen asiakaskokemus vahvistaa brändiä ja rakentaa lojaalisuutta. Hyvä brändikirja ohjaa myös asiakaskokemukseen, joka jättää positiivisen muistijäljen.

5. Tarina

Tarinankerronta on voimakas työkalu brändin rakentamisessa. Hyvä bränditarina kertoo, mistä yrityksesi on lähtöisin, mitkä ovat sen arvot ja miksi se tekee sitä, mitä se tekee. Tarina luo tunnesidoksen asiakkaisiin ja auttaa heitä ymmärtämään yrityksen syvemmän merkityksen.

Tarina ei ole vain yrityksen historiaa vaan merkityksiä, mielikuvia ja taitavia vastauksia oleelliseen miksi-kysymykseen: Miksi asiakkaan kannattaa valita teidät? Hyvä tarina voittaa markkinoilla aina (ainakin melkein)!

Partaharjun Puutarha – Kolme toimialaa yhden brändin alle

Partaharjun Puutarha – Kolme toimialaa yhden brändin alle

Alun perin kukkaviljelyyn keskittynyt Partaharjun Puutarha on vuosikymmenten aikana kasvanut monialaiseksi toimijaksi, ja tänä päivänä sen toiminta jakautuu kolmeen eri osa-alueeseen: kukat, metsätaimet ja puutuotteet. Brändiuudistuksessa haluttiin yhdistää kaikki...

Kareliahoivan uniikki ja lämminhenkinen brändi

Kareliahoivan uniikki ja lämminhenkinen brändi

Kareliahoiva on Joensuussa ja lähialueilla toimiva hoivapalveluyritys, joka tarjoaa kiireetöntä ja yksilöllistä hoivaa elämän eri vaiheisiin – vauvaperheistä ikäihmisiin. Yrityksen toiminnan ytimessä ovat inhimillisyys, asiantuntijuus ja läsnäolo, jotka heijastuvat...

Partaharjun Puutarhan osaaminen esille laadukkailla valokuvilla

Partaharjun Puutarhan osaaminen esille laadukkailla valokuvilla

Tavoitteena tuoda esiin ammattitaito ja tuotteiden laatu Partaharjun Puutarha tarvitsi verkkosivuilleen uusia, laadukkaita kuvia, jotka esittelevät yrityksen puutuotteita, tuotantoympäristöä sekä Puutarhan aluetta. Kuvauksen päätavoitteena oli tuoda esiin Partaharjun...

Matrel Oy – Laatumielikuvaa uusilla verkkosivuilla

Matrel Oy – Laatumielikuvaa uusilla verkkosivuilla

Matrel Oy on teollisuuden sopimusvalmistaja, joka tunnetaan raudanlujasta ammattitaidosta ja korkeasta toimitusvarmuudesta. Matrelin erikoisosaamista ovat mm. teollisuuden automaatiokeskukset ja laitevalmistus.

Hoivakehityksen brändi viestii aikaa ja huolenpitoa

Hoivakehityksen brändi viestii aikaa ja huolenpitoa

Hoivakehityksen brändi rakennettiin tilanteessa, jossa asiakas oli viemässä vanhaa yhdistysmuotoista toimintaa uuteen osakeyhtiöön. Perustettavalle yhtiölle haluttiin brändi, joka luo uutta ilmettä, mutta kunnioittaa perinteitä ja viestii oikeita arvoja. Tässä...

Etsitkö logosuunnittelua?

Räikee luo tarinaa kertovia, laadukkaita logoja